Tuesday, January 19, 2010

Sekolah Kami



SEJARAH SEKOLAH KEBANGSAAN WAKAF MEMPELAM (SKWM)

Sekolah Kebangsaan Wakaf mempelam dibina dan mula digunakan pada 14 April 1947 dengan 27 orang murid dan seorang guru. Sekolah tersebut dikenali sebagai sekolah rakyat. Namanya mengikut nama kampung di mana sekolah itu didirikan. Sekolah itu dibina di atas kesedaran ibu bapa terhadap pendidikan anak-anak mereka serta keselamatan kerana terpaksa berjalan kaki ke sekolah yang terletak 2 km dari kampung tersebut. Bangunan pertamanya itu cuma berukuran 20 x 40 m yang beratapkan nipah dan berlantaikan tanah tanpa dinding.

Sekolah itu di bina dengan kerjasama dan permuafakatan penduduk kampung persekitaran yang terdiri daripada tokoh-tokoh agama yang diketuai oleh seorang tokoh yang bergelar ‘Datuk Kamal Wangsa’. Beliau menyerahkan sebahagian daripada tanahnya untuk pembinaan sekolah tersebut. Sekolah itu diuruskan sendiri oleh penduduk kampung tersebut. Pada 12 Ogos 1950, sekolah itu diserahkan kepada pemerintah dan namanya ditukar kepada Sekolah Melayu. Mulai tarikh tersebut, sekolah itu dikelolai oleh Lembaga Jemaah Pengurusan yang dilantik oleh kerajaan.

Pada tahun 1953, bangunan asal dirobohkan kerana pembinaan tali air untuk kegunaan sawah padi. Walau bagaimanapun bangunan baru dibina semula berhampiran tapak asal dan ianya terus digunakan sehingga tahun 1959. Pada tahun 1959, bangunan sekolah itu roboh kerana dipukul rebut. Bangunan baru serta merta dibina dan ianya lebih besar memandangkan bertambahnya bilangan pelajar. Pada masa itu ia dikenali sebagai Sekolah Kebangsaan Wakaf Mempelam sebagaimana sekarang.

Selepas merdeka, bangunan sekolah bertukar wajah mengikut perkembangan semasa. Bangunan kekal 2 tingkat mula dibina pada tahun 1971 dan sebuah lagi dibina pada tahun 1984 yang juga 2 tingkat memandangkan bangunan sementara ‘Projek Gotong-Royong PIBG’ sebanyak 3 bilik darjah yang dibina pada tahun 1974 tidak dapat menampung jumlah pelajar yang semakin meningkat. Pada tahun 1994, sebuah lagi bangunan 4 tingkat dibina manakala bangunan ‘Projek Gotong-Royong PIBG’ dirobohkan.Sekolah Kebangsaan Wakaf Mempelam telah berusia setengah abad.

Dalam tempoh itu , pusat pendidikan ini sudah pasti telah melahirkan ramai insan-insan yang berjaya dan tokoh-tokoh yang terkemuka dan dikenali. Bagi sekolah ini, tokoh terkenal bagi golongan pendidik adalah Pengarah Pendidikan Negeri yang mempunyai wawasan yang tinggi sebagai teladan untuk murid sekolah ini mencapai kecemerlangan.

Monday, January 18, 2010

Tokoh Kegemaranku


BELASUNGKAWA DATO’ HAJI RAZALI BIN ISMAIL (1949-2008)
PPAT KEHILANGAN PEMIMPIN DISEGANI

Meskipun sedetik berlalu, pelbagai peristiwa yang mewarnai kehidupan manusia boleh berlaku. Perbadanan Perpustakaan Awam Terengganu (PPAT) khasnya, kehilangan seorang pemimpin dan tokoh akademik berwibawa serta disegani ramai kerana pengalaman dan idea bernas yang sering dilontarkan bagi melahirkan cerdik pandai. Sebelum menghembuskan nafas terakhir, Timbalan Pengerusi Dato’ Razali bin Ismail, 59 tahun tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda bahawa beliau sakit malah kelihatan sihat dan cergas. Berita kematiannya memang mengejutkan.

Allahyarham dilantik Timbalan Menteri Pelajaran pada 18 Mac 2008 merupakan Ahli Perlimen Kuala Terengganu meninggal dunia secara mengejut di Institut Aminuddin Baki (IAB), Genting Highlands pada 28 November 2008 ketika sedang bermain badminton kira-kira pukul 6.30 petang. Jenazahnya selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Sheikh Ibrahim, Jalan Pusara, Kuala Terengganu.

Allahyarham yang dilahirkan di Kuala Berang pada 25 Jun 1949 mendapat Diploma Pendidikan dari Universiti Malaya tahun 1973 dan kemudiannya melanjutkan Ijazah Sarjana juga dalam bidang pendidikan di University of Birmingham tahun 1986 dan 1987.

Pengalaman sebagai seorang Pendidik, Pensyarah dan Pengarah Bahagian Pendidikan Guru, di Kementerian Pelajaran banyak membantu beliau menjadi seorang pemimpin yang boleh diterima oleh seluruh masyarakat. Beliau pernah memikul tanggungjawab sebagai Pengerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sejak 2004.

Selaku Timbalan Pengerusi PPAT yang dilantik pada 7 Julai 2004, beliau telah bersama-sama membangunkan PPAT dalam mencetuskan tradisi keintelektualan dan budaya ilmu. Nilai tambah dalam bidang pembacaan termasuk infrastruktur perpustakaan samada di pihak pengguna mahupun warga kerja perpustakaan adalah penting dalam usaha melahirkan rakyat yang bestari dan kreafif. Program terakhir Allahyarham bersama PPAT ialah merasmikan Program Jerayawara Bulan Bahasa Dan Sastera Negara 2008 Peringkat Wilayah Timur pada 26 Oktober 2008 bertempat di Dewan Teater, Perpustakaan Awam Negeri Terengganu.

Personalitinya yang sederhana dan cukup mesra membuatkan Allahyarham mudah diterima oleh semua golongan masyarakat. Allahyarham meninggalkan balu To’ Puan Nooraini Lob Yusoff 51, dan lima orang cahaya mata iaitu Muhamad Nurazli 30, Pengurus di Sime Darby Bhd, Asrul Shah 27 bertugas sebagai Pegawai Tadbir Diplomatik, Khairul Amar 23, masih menuntut di Amerika Syarikat, Khairul Anwar menuntut di Universiti Selangor dan yang bongsu Khairul Arif 16, pelajarolah Menengah Agama Persekutuan Kajang, Selangor.


Semoga roh Allahyarham ditempatkan bersama orang yang soleh.

Pulau Pandan jauh ke tengah
Gunung Daik bercabang tiga
Hancur badan dikandung tanah
Budi yang baik dikenang juga.


PERGINYA SEORANG TOKOH TEATER

Datuk Haji Razali Ismail kini sudah pergi buat selama-lamanya. Ketika hayatnya, beliau dianggap sebagai tokoh teater yang mementingkan asas pendidikan. Teater yang dibawanya berbaur pendidikan dalam teater dan teater dalam pendidikan.

Sewaktu beliau menjadi Setiausaha Perkumpulan Teater Terengganu (KUMPUTER) selepas mengambil alih daripada saya, beliau menggagas manifestasinya. Melaui Manifestasi 111 pada 1981, beliau mengutarakan Teater Sebagai Media Pendidikan.

Kata beliau, ”Keterampilan teater dan apresiasi seni harus bermula dari zaman kanak-kanak menerusi pendidikan formal dan tidak formal”.

Ekoran itu, manifestasi tersebut menghasilkan resolusi supaya ”teater dan pendidikan kebudayaan” dijadikan isi kandungan dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan. Hal tersebut merupakan satu ketetapan untuk merealisasikan Kurikulum Baru Sekolah Rendah.

Sewaktu berbual dengannya dua bulan sebelum beliau meninggal dunia pada Jumaat 28 November 2008 pukul 6.30 petang ketika bermain badminton di Institut Aminuddin Baki (IAB) Genting Highlands, beliau berhasrat untuk merealisasikan manifestasi dan resolusi 1981 itu dengan kapasitinya sebagai Timbalan Menteri Pelajaran.

Beliau juga mahu saya dan Majlis Teater Negeri Terengganu mengumpulkan sebanyak mungkin penggiat teater, terutamanya penggiat teater Terengganu pada akhir 2008. Kami bersetuju. Beliau telah memberikan sedikit peruntukan untuk menjayakan program yang amat diminati itu. Kami berasa kehidupan teater Terengganu lebih kukuh, bertambah kuat, bertenaga dan bersemangat ketika beliau menjadi Pengarah Pelajaran Terengganu hinggalah beliau menjadi Timbalan Menteri Pelajaran.

Ketika Persatuan Karya Negeri Terengganu (KARYA) meminta beliau merasmikan wacana teater: Pemikiran dalam Teks Drama Pentas Terengganu pada 28 April 2007 dan Majlis Pelancaran Pementasan Drama Janji Teja pada 19 Mei 2007, beliau amat bersungguh-sungguh untuk menghadirkan diri. Beliau datang dan memberikan ucapan yang kental dan bersemangat untuk orang-orang teater, orang sastera dan orang seni selain orang awam yang menghadiri majlis tersebut.

Teater sebagai satu media pendidikan tidak akan terlepas dalam setiap ucapannya mengenai teater. Dalam dua majlis itu juga disebutnya pada saya bahawa beliau sudah terdidik sebagai seorang pendidik. Daripada seorang guru, seorang pensyarah maktab, pengetua maktab, pengarah pelajaran, pengarah bahagian pendidikan di Kementerian Pelajaran sehinggalah menjadi Timbalan Menteri Pelajaran.

Perdana Menteri sewaktu memberikan ulasan dan pandangannya tentang kematian Datuk Razali itu ada menyebut, ”Saya menaruh harapan supaya suatu hari nanti Allahyarham menjadi Menteri Pelajaran”. Saya percaya itu.

Saya percaya kuasa Allah. Pada pilihanraya 2004, beliau menang Ahli Perlimen Kuala Terengganu. Ketika beliau datang ke rumah saya pada malam keesokannya selepas pengumuman kemenangannya sebagai Ahli Perlimen, saya nyatakan kepadanya, ”Li, kamu bakal menjadi setiausaha perlimen atau Timbalan Menteri Pelajaran”.

Beliau akur akan perkara itu kerana namanya disebut-sebut untuk menjawat jawatan tersebut. Namun dua minggu selepas itu beliau beritahu saya bahawa Menteri Besar memberitahunya, namanya digugurkan daripada senarai.

Akhirnya perbualan saya dengan beliau benar-benar terjadi apabila selepas menang Pilihanraya Umum ke-12 yang lalu, beliau dilantik menjadi Timbalan Menteri Pelajaran. Menerusi kejayaannya, kedudukan teater, seni dan sastera menjadi bertambah kukuh untuk direalisasikan di sekolah. Beliau ada memberitahu saya akan hal itu sewaktu saya berkunjung ke pejabatnya di Putrajaya seawal beliau menduduki kerusi Timbalan Menteri Pelajaran. Beliau meminta saya supaya mengajak kawan-kawan datang ke pejabatnya. Biliknya sentiasa terbuka. Saya gembira mendengarnya.

Saya gembira kerana beliau masih lagi rapat dengan saya walaupun agak renggang sedikit sewaktu timbulnya ”Revolusi Istana” dalam Perkumpulan Terengganu akibat anasir dan virus yang cuba menyingkir saya dari KUMPUTER.

Razali tahu akan kedudukan saya yang sebenarnya kerana kami sama-sama membangun seni dan sastera sewaktu bersekolah di Sekolah Menengah Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu, sekitar tahun 1967-1968. beliau memang hebat di sekolah-mengarang dan mengarah drama sekolah. Drama karya dan arahan beliau yang terkenal ialah Pendekar Tempang. Malahan, beliau telah berjaya menghasilkan skrip drama yang cukup tinggi teks sasteranya berjudul Dunia Dua dan Escapesiem.

Selain itu, kami dan teman-teman lain berjaya membangunkan Kesusasteraan Melayu Terengganu (KESUMA) selepas tamat sekolah menengah pada 1968. Kemudian, kami menguasakan pementasan drama berjudul Di Manakah Ku Cari Ganti pada awal 1970 sebelum beliau menyambung pelajarannya ke Universiti Malaya. Sekembalinya beliau dari Universiti Malaya, kami menubuhkan KUMPUTER pada 25 Oktober 1974 bertempat di Pantai Motel, Kuala Terengganu.

Melalui KUMPUTER, kami megusahakan skrip berjudul Layang-Layang Terbang Melayang. Skrip itu terhasil di rumah saya di Kampung Padang Hiliran, Kuala Terengganu ketika kami masih bujang. Ketika saya menaip, beliau mencari idea, ketika beliau menaip, saya mencari idea, hingga terhasil skrip tersebut dan akhirnya dipentaskan pada Februari 1975.

Sewaktu dalam KUMPUTER, kami bersama-sama dengan Wan Hanafi Su dan Mohd. Ali Taha telah menghasilkan cerita pentas yang berunsur ritual. Antaranya ialah Selayut (karya Mohd. Ali Taha), Ancak (karya Wan Hanafi Su) dan Ambooiii (karya Wan Ahmad Ismail).

Melalui pengalaman tersebut, beliau berjaya menggarap drama berjudul Nyoyang. Nyoyang menjadi karya agung beliau kerana berjaya dipentaskan lebih 30 kali, termasuk di Taman Ismail Marzuki, Indonesia pada 13-14 Januari 1983.

Sebagai seorang yang mementingkan disiplin, arahannya terserlah menerusi Wau Bulan. Banyak penggemar teater yang menganggap teater arahannya cukup mantap dan berwibawa. Malahan lakonannya cukup hebat ketika berlakon seorang diri (monolog) sebagai Sang Pengarang melalui drama berjudul Kosong.

Karya beliau banyak berlatarkan kehidupan kampung, permainan rakyat dan persembahan tradisional dan ritual seperti drama Awak Dayung Mak Yong, Kain, Paku Siah Paku Kecundang, Rohaniku Bisu, Bisuku Rohani, Wau Bulan, Selayut dan banyak lagi.

Beliau meninggal dunia di gelanggang sukan dan bukan di pentas lakonan. Beliau meninggalkan kawan-kawan teater, meninggalkan isteri To’ Puan Nooraini Lob Yusoff dan lima orang anak yang setahu saya tidak seorang pun yang berminat dalam dunia seni sastera dan teater.

Banyak orang yang menganggap beliau satu-satunya warga pendidik yang amat prihatin terhadap dunia pendidikan. Beliau meninggalkan rakyat Kuala Terengganu yang beliau menjadi ahli parlimennya. Malahan semasa menjadi Timbalan Menteri Pelajaran, beliau mengambil berat akan kedudukan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).

Datuk Johan Jaafar melaui khidmat pesanan ringkasnya kepada saya menyatakan terima kasihnya kepada Datuk Razali kerana banyak membantunya di DBP. Selepas saya bersara, beliau mencadangkan kepada Kerajaan Negeri Terengganu dan Menteri Besar terdahulu supaya saya menduduki Akademi Seni Terengganu. Cadangannya tidak berjawab, bermakna kerajaan negeri menolaknya. Semuanya ketentuan Allah S.W.T.

Apa-apa pun, Datuk Razali Ismail meninggalkan kita dengan karyanya Ngoyang yang dianggap berhantu, di samping karya lain yang tidak kurang hebatnya. Beliau meninggalkan kesan ketika berlakon melalui drama Kosong dan memberikan input yang tajam ketika mengarah Wau Bulan. Beliau terjatuh ketika bermain badminton, bukan bermain drama.

DBP sepatutnya mengambil inisiatif untuk mengumpul dan mencetak kembali skrip drama pentasnya sebgai tanda ingatan kepada beliau.

Semoga rohnya dicucuri rahmat. Amin.


SEKITAR LAWATAN KERJA DATUK RAZALI
MENGHARUNGI CABARAN

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail membuktikan yang beliau sanggup mengharungi apa juga cabaran demi pendidikan dan kemajuan pelajar-pelajar di luar bandar.

Baru-baru ini (dari 8-13 Jun) beliau telah menjelajah ke sekolah-sekolah di pedalaman Sabah dengan mengharungi jalan berbatu kerikil, sungai dan jeram, lurah dan bukit demi memastikan anak-anak di luar bandar mendapat pendidikan sempurna bagi memenuhi aspirasi nasional ke arah melahirkan insan berpendidikan.

Beliau bersama rombongan telah berjaya meninjau di enam buah sekolah di kawasan Pensiangan dan Salinatan dalam daerah Nabawan serta dua buah sekolah di Tawau iaitu Sekolah Kebangsaan Kalabakan dan Sekolah Menengah Kebangsaan Kalabakan.

Dengan kehadiran beliau itu memberi semangat baru kepada pendidik dan para pelajar dalam misi menyemarakkan dan memajukan pendidikan terutama di kalangan para pelajar luar bandar.

Bagi Datuk Razali sendiri, lawatannya itu memberi peluang kepadanya untuk mengetahui sendiri masalah yang dihadapi pelajar-pelajar dan guru-guru sekolah-sekolah di luar bandar.

Semasa menjawat jawatan Pengarah Bahagian Pendidikan Guru pada tahun 2003 beliau pernah melakukan lawatan serupa dan lawatan kali kedua ini menambah keyakinan penduduk tempatan terhadap pelaksanaan rancangan pembangunan pendidikan di kawasan yang kemiskinannya paling tinggi di Sabah.

Sebagai seorang pemimpin yang berjiwa pendidikan, Datuk Razali Ismail tidak mahu hanya pandai mengeluarkan teori-teori atau cakap-cakap sahaja malah sanggup merentasi apa sahaja cabaran untuk melihat sendiri kesusahan dan masalah yang dihadapi oleh warga pendidik dan penduduk di kawasan luar bandar yang menghadapi masalah kemiskinan tegar.

Dengan strategi ini pelajar-pelajar di pedalaman tidaklah terasa terpinggir atau tersisih dari perhatian para pemimpin mereka.

Mereka juga perlu memperolehi atau mengecapi nikmat pendidikan berkualiti kerana ”Pendidikan Adalah Untuk Semua, tiada anak yang dipinggirkan”. Begitulah motto yang sentiasa dipegang oleh Datuk Razali Ismail, Timbalan Menteri Pelajaran yang sentiasa memberi perhatian berat terhadap pendidikan anak bangsa.

Dalam ucapannya di mana sahaja, Datuk Razali sentiasa menegaskan bahawa tiada warga yang dinafikan haknya untuk mendapatkan peluang pendidikan yang berkualiti.

Menteri Pelajaran Datuk Hishamuddin Tun Hussein menyokong penuh lawatan kerja yang dilakukan oleh Datuk Razali Ismail ke sekolah-sekolah di pedalaman itu.

Gerak kerja yang dilakukan ini sebagai usaha untuk memastikan pelan merapatkan jurang pendidikan dan memartabatkan profesion keguruan dapat direalisasikan dengan jayanya.

Bercakap mengenai pembangunan pendidikan luar bandar Datuk Razali menegaskan, ”Apa yang membimbangkan kita ialah kita tidak menggunakan sepenuhnya sumber yang kita ada yang tidak terkira banyaknya”.

Beliau menggesa agar guru berani menghadapi cabaran mendidik pelajarnya dan masyarakat pula perlu berani membuat perubahan sikap demi kepentingan pendidikan anak bangsa mereka.

Usaha melahirkan pelajar cemerlang, katanya tidak tertumpu kepada para pelajar di bandar sahaja malah menembusi kawasan luar bandar dan pedalaman.

Jurang pendidikan akan kita kecilkan atau kalau dapat dihapuskan supaya setiap warganegara berpeluang mendapat pendidikan sempurna dan berkualiti,” tegasnya.

Datuk Razali juga menegaskan bahawa Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) yang konprehensif adalah landasan untuk melahirkan modal insan berkualiti seperti yang dicita-citakan untuk mencapai matlamat Wawasan 2020.


Meskipun sedetik berlalu, pelbagai peristiwa yang mewarnai kehidupan manusia boleh berlaku. Perbadanan Perpustakaan Awam Terengganu (PPAT) khasnya, kehilangan seorang pemimpin dan tokoh akademik berwibawa serta disegani ramai kerana pengalaman dan idea bernas yang sering dilontarkan bagi melahirkan cerdik pandai. Sebelum menghembuskan nafas terakhir, Timbalan Pengerusi Dato’ Razali bin Ismail, 59 tahun tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda bahawa beliau sakit malah kelihatan sihat dan cergas. Berita kematiannya memang mengejutkan.

Allahyarham dilantik Timbalan Menteri Pelajaran pada 18 Mac 2008 merupakan Ahli Perlimen Kuala Terengganu meninggal dunia secara mengejut di Institut Aminuddin Baki (IAB), Genting Highlands pada 28 November 2008 ketika sedang bermain badminton kira-kira pukul 6.30 petang. Jenazahnya selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Sheikh Ibrahim, Jalan Pusara, Kuala Terengganu.

Allahyarham yang dilahirkan di Kuala Berang pada 25 Jun 1949 mendapat Diploma Pendidikan dari Universiti Malaya tahun 1973 dan kemudiannya melanjutkan Ijazah Sarjana juga dalam bidang pendidikan di University of Birmingham tahun 1986 dan 1987.

Pengalaman sebagai seorang Pendidik, Pensyarah dan Pengarah Bahagian Pendidikan Guru, di Kementerian Pelajaran banyak membantu beliau menjadi seorang pemimpin yang boleh diterima oleh seluruh masyarakat. Beliau pernah memikul tanggungjawab sebagai Pengerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sejak 2004.

Selaku Timbalan Pengerusi PPAT yang dilantik pada 7 Julai 2004, beliau telah bersama-sama membangunkan PPAT dalam mencetuskan tradisi keintelektualan dan budaya ilmu. Nilai tambah dalam bidang pembacaan termasuk infrastruktur perpustakaan samada di pihak pengguna mahupun warga kerja perpustakaan adalah penting dalam usaha melahirkan rakyat yang bestari dan kreafif. Program terakhir Allahyarham bersama PPAT ialah merasmikan Program Jerayawara Bulan Bahasa Dan Sastera Negara 2008 Peringkat Wilayah Timur pada 26 Oktober 2008 bertempat di Dewan Teater, Perpustakaan Awam Negeri Terengganu.

Personalitinya yang sederhana dan cukup mesra membuatkan Allahyarham mudah diterima oleh semua golongan masyarakat. Allahyarham meninggalkan balu To’ Puan Nooraini Lob Yusoff 51, dan lima orang cahaya mata iaitu Muhamad Nurazli 30, Pengurus di Sime Darby Bhd, Asrul Shah 27 bertugas sebagai Pegawai Tadbir Diplomatik, Khairul Amar 23, masih menuntut di Amerika Syarikat, Khairul Anwar menuntut di Universiti Selangor dan yang bongsu Khairul Arif 16, pelajarolah Menengah Agama Persekutuan Kajang, Selangor.


Semoga roh Allahyarham ditempatkan bersama orang yang soleh.

Pulau Pandan jauh ke tengah
Gunung Daik bercabang tiga
Hancur badan dikandung tanah
Budi yang baik dikenang juga.

Tempat Bersejarah


MUZIUM TERENGGANU

Muzium Terengganu telah dirasmikan pada 20 April 1996 bersamaan 2 Zulhijjah 1416 oleh Almarhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah, Sultan Terengganu. Meliputi kawasan seluas 27 hektar, kompleks ini mempunyai keluasan lantai keseluruhan berjumlah 75,075 meter persegi. Terdiri dari 4 blok bangunan Muzium Utama, kompleks ini juga mempunyai Muzium Maritim, 5 buah rumah tradisional serta kawasan landskap. Antara galeri yang terdapat di bangunan utama ialah Galeri Islam, Galeri Tekstil, Galeri DiRaja, Galeri Sejarah, Galeri Kraf, Galeri Petroleum, Galeri Ilmu Kejadian. Di Muzium Maritim pula terdapat 2 Galeri iaitu Galeri Perikanan dan Taman Laut serta Galeri Pelayaran dan Perdagangan.

GALERI ILMU KEJADIAN

Galeri ini memaparkan pelbagai jenis sumber alam yang terdiri dari fauna, flora, batu batan dan galian terdapat di Terengganu serta kepentingannya dengan kehidupan manusia.

GALERI SEJARAH

Tamadun manusia bermula di sini, perkembangannya dari zaman prasejarah, zaman logam hingga ke zaman proto sejarah. Pelbagai peristiwa digambarkan. Tokoh-tokoh terbilang turut dipamerkan bersama dengan perkembangan dan kemajuan negeri Terengganu. Jangan lepaskan peluang untuk melawat galeri ini.

GALERI TEKSTIL

Galeri ini memaparkan sejarah, proses penghasilan perkembangan serta jenis-jenis rekstil yang bdihasilkan seperti Songket, Limar, Batik, Pelangi, Cindai, Gerus dan Telepuk. Pelbagai jenis busana tradisional juga dipamerkan, termasuk pakaian harian dan upacara seperti perkahwinan, berkhatan dan banyak lagi.

GALERI PETROLEUM

Industri petroleum merupakan sumber ekonomi negeri yang penting. Dengan melawat galeri ini, anda diberi peluang menerokai dan mempelajari tentang sejarah dan perkembangan industri minyak di Malaysia yang dipaparkan dengan begitu menarik sekali.













GALERI KRAF

Tempat yang sungguh begitu menarik untuk menghayati kehalusan kerja dan kesenian teknologi tradisional yang menghasilkan pelbagai barangan kraftangan. Keindahan tikar yang dianyam, barangan tembaga, emas dan perak tentunya memikat perhatian anda. Saksikan juga keunikan senjata tradisional seperti Keris, Lawi Ayam, Kuku Harimau, Sundang yang mencerminkan kemahiran dan kehebatan tukang besi zaman dahulu. Senjata-senjata ini digunakan untuk mempertahankan diri, sebagai lambang kebesaran dan keagungan.

GALERI PERIKANAN & TAMAN LAUT

Di galeri ini, anda dapat menikmati suasana nyaman dan merasa ketenteraman sebuah perkampungan nelayan disamping dapat melihat berbagai-bagai jenis peralatan menangkap ikan dan perahu-perahu yang digunakan oleh penduduk di Terengganu.

GALERI PELAYARAN & PERDAGANGAN

Dengan layar-layarnya dikembangkan, perahu-perahu besar bergerak laju ditiup angin merentasi lautan, seterusnya membuka jalan-jalan dagangan dan perniagaan baru di antara negara-negara. Adalah sungguh mengkagumkan melihat perahu-perahu besar ini yang dibina sepenuhnya dengan tangan dan menggunakan teknologi tradisional. Dipamerkan juga pelbagai peralatan tradisional yang digunakan untuk membina sesebuah perahu.

GALERI ISLAM

Penemuan Batu Bersurat Terengganu menjadi bukti penyebaran Islam dan bermulanya tulisan Jawi di nusantara. Banyak lagi artifak-artifak Islam yang dipamerkan untuk diterokai.

GALERI DIRAJA

Turut dipamerkan bersama dengan alat-alat kebesaran DiRaja, Bekas Bara, Bintang-Bintang dan Pingat-Pingat Kebesaran dari dalam dan luar negara.











SEJARAH RINGKAS MUZIUM NEGERI TERENGGANU

Muzium Negeri Terengganu telah ditubuhkan pada tahun 1976 di bawah Enakmen Bil. Tahun 1976. Penubuhan ini telah diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri pada 28 Disember 1976 dan mula berkuatkuasa pada 1 November 1977.

Daripada segi rentetan sejarahnya, hasrat dan cita-cita untuk menubuhkan Muzium Negeri ini tercetus sejak awal tahun 1920 an lagi natijah daripada peristiwa perjumpaan Batu Bersurat Terengganu di Kampung Buloh, Hulu Terengganu oleh Syed Hussein Ghulam Al Bukhari pada tahun 1902. Peristiwa penemuan Batu Bersurat yang bersejarah ini telah melahirkan rasa kegembiraan dan rasa kesyukuran seluruh rakyat Negeri Terengganu pada waktu itu. Namun, masalah timbul kerana ketidaan tempat untuk menyimpan batu bersejarah ini. Keadaan ini telah mencabar dan menyedarkan pimpinan negeri ketika itu betapa pentingnya negeri ini mempunyai muzium sendiri.

Ekoran daripada itu, Al-Marhum Duli Yang Maha Mulia Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah tiada pilihan selain memperkenankan Batu Bersurat itu dibawa ke Singapura untuk disimpan dan dipamerkan di Muzium Gambar Raffles pada tahun 1923. Menteri Besar Terengganu pada masa itu Dato’ Haji Mohd bin Yusof telah bersetuju dengan srat jawapan daripada Penasihat British yang berbunyi:

”Maka apakala diadakan Muzium di dalam Terengganu kelak ataupun tempat lain yang munasabah bolehlah kerajaan mengambil balik pula pada bila-bila masa yang dikehendaki adanya.”

Berikutan itu, kesedaran serta semangat untuk mempunyai Muzium sendiri semakin memuncak. Pada tahun 1955, Y.A.B. Dato’Menteri Besar, Dato’ Haji Kamaruddin bin Haji Idris (Menteri Besar Terengganu ketika itu), telah menubuhkan satu jawatankuasa serta membayangkan hasrat untuk mewujudkan Muzium di negeri Terengganu. Jawatankuasa ini telah dianggotai oleh Y.B.M. Engku Pengiran Anom, Haji Mohd. Salleh bin Haji Awang, Cikgu Muhamad Akil bin Atan serta Haji Wan Endut bin Othman. Peranan utama jawatankuasa ini ialah untuk mengumpul dan memperolehi barang-barang lama dan bersejarah. Namun begitu, perjalanan jawatankuasa ini terbantut kerana masalah kewangan dan perutukan undang-undang.

Kesinambungan daripada itu, pada 14 Januari 1960, Y.B. Dato’ Setiausaha Kerajaan Terengganu, Dato’ Andika Indera, Encik Ishak bin Mohd Isa telah membuat satu perjumpaan dan hasilnya, satu persetujuan dicapai sebulat suara untuk menubuhkan satu jawatankuasa yang dikenali dengan nama Jawatankuasa Barang Lama dan Sejarah Peringkat Negeri. Jawatankuasa ini dipengerusikan oleh Y.B. Dato’ Setiausaha Kerajaan Negeri, manakala Allahyarham Dato’ Setia Jasa (Dato’ Haji Mohd. Salleh bin Haji Awang) berperanan sebagai setiausaha. Serentak dengan itu, satu peruntukan telah diwujudkan di bawah kelolaan Jabatan Setiausaha Kerajaan Negeri untuk membeli barang dan koleksi warisan sejarah serta budaya negeri Terengganu. Kerja-kerja pengumpulan barang dan koleksi mula digiatkan mulai Julai 1960 dan ianya telah ditempatkan di dalam sebuah almari di satu sudut khas Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Terengganu, Jalan Cherung Lanjut, Kuala Terengganu.

Perkembangan yang positif ini telah mengorak langkah yang lebih luas lagi dan hasrat untuk mempunyai Muzium sendiri semakin mendapat perhatian dan sokongan Kerajaan Negeri. Pada 3 Februari 1974, sebuah jawatankuasa untuk menguruskan hal ehwal yang berkaitan dengan penubuhan Muzium Negeri telah dibentuk. Jawatankuasa ini telah dipengerusikan oleh Y.B. Dato’ Wira Jaya, Dato’ Setiausaha Kerajaan Negeri Terengganu pada waktu itu. Dengan pembentukan jawatankuasa ini, hasrat untuk menubuhkan Muzium Negeri mula menampakkan bibit-bibit kejayaan khususnya apabila termaktubnya Enakmen Lembaga Muzium Negeri Terengganu (Enakmen Bil. 9/1976).

Pentadbiran Muzium Negeri terletak di bawah kuasa Bahagian Pentadbiran, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Terengganu. Pada tahun 1979, kerja-kerja pengumpulan dan perolehan barang-barang lama dan bersejarah diteruskan dengan lebih giat. Operasi dan fungsi muzium terus diperluaskan. Pada waktu itu, dua orang tokoh yang memainkan peranan yang penting di dalam mengemudi perkembangan dan kemajuan Muzium Negeri ialah Allahyarham Dato’ Setia Jasa (Dato’ Haji Mohd. Salleh bin Awang) dan Tuan Haji Othman bin Haji Ali. Kerja-kerja penyelidikan, galicari dan pemuliharaan bangunan lama yang bersejarah telahpun dimulakan.

Era tahun 1980 an telah meningkatkan lagi perkembangan Muzium Negeri. Pada tahun 1981, seorang kurator telah dilantik untuk menerajui Muzium Negeri. Manakala menjelang tahun 1985, jawatan ini telah ditingkatkan kepada jawatan Pengarah.

Pada bulan April 1994, sekali lagi berlaku perubahan yang menarik di dalam Muzium Negeri. Ini kerana segala urusan pentadbiran, pengurusan dan pameran telah berpindah ke rumah baru iaitu Kompleks Muzium Negeri Terengganu yang terletak di kawasan seluas 27 hektar di Kg. Bukit Losong, Paloh, Kuala Terengganu.

Sunday, January 17, 2010

Pulau Kapas


PULAU KAPAS

Kira-kira seratus tahun lampau, Pulau Kapas yang terletak enam kilometer dari Pantai Marang, Terengganu amat ditakuti oleh penduduk dan nelayan tempatan. Mereka cukup takut berteduh terutamanya pada musim tengkujuh. Mereka takut dan khuatir nyawa terancam apbila mendekatinya.

Pulau Kapas dikatakan berpenunggu puaka-beberapa orang yang singgah di situ menerima nasib malang, menemui ajal dalam keadaan yang ngeri dan memilukan. Memang ada di kalangan nelayan-nelayan yang menjadi mangsanya, ada juga yang hilang begitu sahaja. Demikian menurut cerita beberapa orang penduduk setempat.

Selain itu, terdapat cerita yang diperturunkan dari mulut ke mulut tentang asal usul Pulau Kapas, iaitu tentang adanya seekor harimau ganas yang tidak diketahui jenisnya yang sentiasa membaham sesiapa sahaja yang berada di situ. Harimau tersebut kononnya dapat berubah wajah menjadi orang tua atau perempuan cantik yang pandai menggoda.

Apabila bertukar wajah menjadi orang tua ia meminta orang melakukan sembahan-sama ada kambing atau anak lembu. Darahnya hendaklah dihantar ke puncak bukit di situ. Jika ingkar, ia bertukar menjadi harimau, lantas membaham yang ingkar.

Apabila menyerupai perempuan cantik, ia lantas sahaja menggoda. Apabila mangsanya tergoda, ia berubah menjadi harimau dan membaham mangsanya.

Bagaimanapun, orang yang ke Pulau Kapas kini tidak pernah berasa bimbang atau takut lagi. Segala cerita tentang puaka dan harimau itu tinggal dongeng. Pulau Kapas kini menjadi pulau pelancongan yang kian sibuk.

Pulau Kapas yang terletak di perairan Terengganu dikelilingi air laut yang jernih bagaikan kaca sehingga kelihatan batu-batu karang dan ikan pelbagai jenis berwarna-warni.

Pantainya putih bersih dan pemandangannya begitu menarik dengan batu-batan menghampar ke laut. Ia berbukit-bukit dengan hutan menghijau.

Pulau ini juga mempunyai beberapa keistimewaan lain, termasuk sebuah perigi berair sejuk semulajadi. Ia juga sesuai bagi yang berminat dengan aktiviti berperahu, menangkap ikan, menyelam, berkelah dan memancing.

Untuk tiba di pulau ini tidak begitu menyulitkan. Memandangkan terdapat banyak perkhidmatan bot penumpang dari pantai Marang. Pejalan sejauh enam kilometer mengambil masa kira-kira 30 minit. Sebarang tempahan dan pertanyaan boleh dibuat menerusi Hotel Pantai Primula, Kuala Terengganu.

TAMAN LAUT

Sebagai tetamu Kerajaan Negeri Terengganu Darul Iman, ahli-ahli PERTAMA telah dibawa melawat Pulau Kapas yang diisytiharkan sebagai Taman Laut yang diberi perlindungan dan perhatian oleh Kerajaan Terengganu

Pulau Kapas dengan keluasan 2.72 km persegi memang mengkagumkan. Sepanjang pantai memutih umpama kapas. Air laut yang jernih kebiruan bagaikan cermin, dari permukaannya jelas kelihatan pemandangan di dasarnya, batu-batu karang yang hidup dan mati ditutupi lumut laut dapat dihayati. Begitu juga kumpulan ikan-ikan kecil berkilauan berenang ke sana sini di celah-celah batu karang dan sepanjang pantai sungguh menghiburkan serta menyeronokkan.

Angin dingin bertiup dari arah Laut Cina Selatan begitu nyaman, burung-burung Camar berwarna putih bersih berterbangan di permukaan laut dengan riangnya, bagaikan sedang memperagakan tarian dari syurga.

Pulau Kapas menurut ceritanya didatangi oleh penyu dari jenis Agar untuk bertelur sepanjang bulan Jun hingga Oktober pada setiap tahun.

Untuk sampai ke Pulau Kapas kita perlumenaiki bot dari pengkalan nelayan di Marang dengan perjalanan sejauh enam kilometer, mengambil masa lebih kurang 45 minit setelah bergelut dengan ombak dan gelombang. Dari atas bot jelas kelihatan keindahan laut di persekitaran dan juga gunung-ganang di sekeliling pulau yang begitu menarik, terutama kepada pencinta alam semulajadi.

Pulau Kapas merupakan syurga bagi penyelam, snoorkeling, scuba diving dan aktiviti seumpamanya. Airnya yang jernih memberikan ketenangan kepada para pengunjungnya. Perkhidmatan bot dengan kadar bayaran RM15 seorang pergi balik, tempat penginapan chalet dan kemudahan-kemudahan sampingan yang lain memang disediakan untuk para pengunjung dengan layanan ramah dan mesra daripada pekerja-pekerjanya.

Di pulau ini pelancong bukan sekadar dapat menikmati keindahan pantai dan Taman Lautnya malah hampir 95% kawasannya dipenuhi oleh bukit dan gunung-ganang yang ditumbuhi oleh hutan hijau semulajadi. Pulau ini juga merupakan tempat perlindungan nelayan sewaktu musim tengkujuh.

Terdapat berbagai lagenda mengenai pulau ini yang dipercayai oleh penduduk-penduduk tempatan. Kononnya pada suatu masa dahulu sepanjang pantai pulau ini pasirnya berwarna kuning. Sebuah kapal dagang membawa muatan kapas telah tenggelam berhampiran di situ.

Semua muatan kapal hanyut dibawa ombak ke pantai pulau lalu mengubah warna pasirnya hingga menjadi putih. Sebab itulah pulau ini dinamakan Pulau Kapas. Satu lagi lagenda mengatakan pada zaman dahulu sesiapa yang pergi ke pulau ini pasti akan mati dan pulau ini melambangkan kapas bagi mengapankan orang yang telah mati di sana.

Berbagai lagenda lain dapat didengar daripada penduduk tempatan, tetapi biar apa pun dongeng yang diperdengarkan, pulau ini begitu menarik perhatian pengunjungnya, kaya dengan keindahan, menawarkan ketenangan dan kedamaian yang pasti mencengkam citarasa pengunjungnya.

Usaha positif daripada pihak berwajib ke arah memajukan dan memperkenalkan Pulau Kapas sebagai suatu destinasi pelancongan terkenal amat cerah kelihatan, dan tidak kurang pentingnya ia merupakan suatu khazanah unggul warisan kekayaan negeri Terengganu Darul Iman.

OLEH FARIDAH ANOM ARSHAD

Artikel Pertama

Kami Nur Aina Farhah binti Azmi dan Nur Irni Kamilah binti Mohd Zain sangat gembira kerana telah dapat mengikuti Bengkel Penghasilan Blog di Perpustakaan Awam Negeri Terengganu. Bengkel ini akan berlangsung selama empat hari bermula 18 Januari sehingga 21 Januari 2010.


Kami dibimbing oleh dua orang fasilitator iaitu Encik Zahron bin Mohd Khalid dan Encik Jeffri bin Mat Yasin. Kami mengharapkan SK Wakaf Mempelam dapat menghasilkan blog yang sangat baik.